ספרים לפי קטגוריות ספרים באנגלית רשימת הספרים באתר דף ניהול למוכר הרכישות שלי החשבון שלי מסירת ספרים משומשים

עם הספר, רוכשים ספרים בביטחון

[הרשמה]    






הרדיד האנדלוסי

סיפורת --> מקור
מחבר: אלזה מורנטה
הוצאה: הקיבוץ המאוחד
שנת ההוצאה: 2004
סוג כריכה: רכה


אלזה מורנטה, "המלכה האגדית של הספרות האיטלקית", קנתה לה תהילת - עולם בארבעה רומאנים - 'כזב וכישוף' (1948), 'האי של ארתורו' (1957), 'אלה תולדות' (1974), ו'ארצ'לי' (1982). אבל בשנות העשרים לחייה כתבה מורנטה סיפורים ; והיו שנים שפירסמה סיפור כמעט מדי שבוע. בספר זה, שאת המבחר שבו בחרה מורנטה עצמה, מכונסים סיפורים שנכתבו ברובם בשנים 1941 - 1935, לפני שהחלה לכתוב את הרומאנים שלה. רק שניים מהם כתבה מורנטה אחרי הרומאן 'כזב וכישוף' (הנובלה "הרדיד האנדלוסי", והסיפור "דונה אמליה" - מעין 'מאדאם בובארי' מרנין - לב בקומיות שלו ובתמציותו, ואפילו בלי להזדקק לבגידה בבעל). לפיכך גדולה ההפתעה שמזמן הספר. מי שמצפה לפגוש בו סופרת מתחילה, שעדיין מכווננת את כליה, יגלה עד מהרה שלפניו סופרת בשלה; משפט ועוד משפט, פסקה ועוד פסקה, עולים כאן על גדותיהם בכישרון הכתיבה של המחברת, בחן של ההסתכלויות, בתעוזה ובהומור של הדימויים, בכוח של הדמיון הממריא. אחרי התחלה מבטיחה, בסיפור על נערה יהודייה, השייך ל"פרהיסטוריה" של מורנטה ("גנב האורות", 1935), ואחרי "גישוש" קפקאי יוצא - דופן ("האיש במשקפיים"), כבר כותבת מורנטה במלוא כוחה שאנו מכירים מן הרומאנים. סיפורים כמו "רחוב המלאך", "הסבתא", "אנדורו ואספוזיטו" ו"דונה אמליה" יוכלו לפאר כל אנתולוגיה של סיפורי מופת. מורנטה היא סופרת מחוננת לא רק בארבע הסימפוניות רחבות - הנשימה שלה, אלא גם במוסיקה הקאמרית שלה. כולנו מגלמים 'סיפורים' במהלך חיינו, ומבינים את חיינו במונחי 'הסיפור' שאנחנו מגלמים ; וכולנו גם מבינים אחרים במונחי 'הסיפור' שאנחנו מספרים לעצמנו עליהם. כולנו אף משמשים כדמויות - משנה ב'סיפוריהם' של אחרים. זה המחוז שבו חי ומתנועע כל הקובץ הזה. שוב ושוב תופסים בו מקום מרכזי 'סיפוריהן' של דמויות, הזיות, פנטזיות, בדיות, אשליות, התחזויות, חלומות, 'תיאטרונים', מעשי - תרמית... אבל הדבר שמעניין את מורנטה בראש - ובראשונה, הוא המגע הדרמטי שבין 'סיפורים'. דמויותיה הן דמויות סופחות - סיפורים ; הן נכנסות בלב - ונפש ל'סיפורו' של מישהו אחר - לעתים זר - ולא רק מפנימות אותו, אלא המפגש עם 'סיפורו' הופך בשבילו גורלי, ולפעמים הרה - אסון. סיפורו של האחר משנה כליל את משמעותו, מועצם, ומתגלגל ל'סיפור' אישי. לא פעם זזה דמות צדדית למרכז דווקא בסוף הטקסט, כי בדיוק שם מתרחשת אצלה במפתיע התמורה הפנימית הפטאלית, כשהיא מאמצת לעצמה את הסיפור הזר. מ.פ.
 
רוצה לקנות? רוצה למכור?
 
דרג את הספר



כתוב ביקורת על הספר